Friday, July 3, 2009

Apresiasi Tahniah


Salam Wasilah Ukhuwah Fillah

Janji Allah Yang Maha Kuasa itu pasti akan berlaku. Doa itu senjata orang mukmin "Dan Tuhan kamu berfirman:Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya akan Aku perkenankan doa permohonan kamu." (Surah Ghafir ayat 60). Saya yakin doa akan dimakbulkan. Usaha gigih dapat balasan setimpal. Tak kira siapa kita, pasti akan dapat balasan, jika usaha lebih. Bukan masalah otak. Sesuai dengan firman-Nya dalam Surah Ar-Ra'ad (ayat 11): "Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang merubah nasibnya." Apabila kita berusaha, berdoa dan bersabar, nescaya Allah perkenankan dan selamatkan kita. Percayalah. "Dan berikanlah berita gembira bagi orang yang bersabar. " (Surah al Baqarah ayat 155). Ini realitinya.

Saya pernah hampir tersungkur dan tewas kerana gagal ke matrikulasi. Saya cuba gagahinya. Suatu malam saya bingkas, lalu mengerjakan solat dua rakaat. Tewas, akhirnya air mata basah di hujung sejadah. Mulai hari itu, saya tidak menoleh lagi. Saya berusaha sedaya dan sekuat mungkin. Peluang yang Allah Ta’ala berikan untuk saya menuntut ilmu STPM, saya manfaatkan sepenuhnya. Amanah sebagai Ketua Pelajar, Pengerusi Surau, pemidato kebangsaan menjadi pembakar semangat untuk saya membuktikan sesuatu. Alhamdulillah gelaran ‘Best Student STPM’ yang saya impikan, berada dalam genggaman. Saya bersyukur. Betapa Allah SWT tidak pernah melupakan kita. Selangkahku kepada-MU, seribu langkah KAU kepadaku.

Perkongsian yang ala kadar ini bukan berniat memuji diri, sekadar nasihat saya tujukan ikhlas untuk adik-adik yang melanjutkan pelajaran di menara gading dan juga untuk insan-insan yang mulai rasa putus asa, agar sentiasa bersangka baik kepada Allah yang maha tahu beban, kepayahan dan ujian hamba-Nya. Saya sudah mula memetik hasilnya. Pengajian empat atau tiga tahun di universiti sangat berharga jika kita tahu menghargainya. Tahniah kepada semua sahabat yang akan bergraduasi. Kepada Anak Jass Azliezan dan Anak Afiq tahniah kerana bakal bergraduasi second class uper dan dapat melanjutkan pengajian master. Semoga kita semua berjaya mengejar segala impian. PASTI berjaya di Akademi Fisabillah.

2 comments:

Hilal Azmi said...

wah?? hebat!!! Tahniah jugak wat abg CD sebab jadi best student STPM...

pijol@fizul said...

kita semua adalah yang terbaik k...tahniah buat semua....

so cd, nanti dah jd cikgu bgtau pjol ea...hehehe