Sunday, October 18, 2009

Manifesto Kempen

Salam wasilah ukhuwah fillah
Sewaktu berkunjung ke UMS sempena Majlis Konvokesyen, saya dimaklumkan oleh seorang sahabat kampus bahawa PRK peringkat JAKMAS (Jawatankuasa Kolej) akan berlangsung hujung bulan Oktober ini. Nampaknya panggilan JIHAD PRK bakal dilaungkan kurang seminggu lagi. Kalaulah benar bagai dikata, saya berpesan kepada yang bakal bertakhta, “Perjuangankan ISLAM!”. Pasti kejayaan bukan sahaja milik anda, bahkan juga milik keluarga, hatta sesiapa sahaja yang berjuang bagi memastikan kemenangan calon-calon pro-Islam atau digelar ‘budak masjid’ di lapangan JIHAD PRK.

Dalam tempoh awal ini, saya optimis para bakal calon PRK JAKMAS sudah bersedia untuk berjihad membawa manifesto masing-masing. Saya masih teringat sewaktu saya berkempen untuk jawatan YDP Kolej AB Sesi 2006/2007, saya mengangkat perjuangan “Dari Mahasiswa, Untuk Mahasiswa, Kepada Mahasiswa” dengan manifesto 4K - Keilmuan, Ko-kurikulum, Kesahsiahan, dan Kebajikan (manifesto ini turut saya gunakan untuk PRK MPP setahun kemudian). Alhamdulillah. Allah Ta’ala memilih untuk saya dan sahabat-sahabat ‘mengISLAMkan’ Kolej AB yang sebelum itu terkenal dengan jolokan ‘kolej hiburan’.

Tempoh singkat yang ada ini memang cukup kritikal untuk kita meraih segenap potensi bagi dimanfaatkan menghadapi cabaran dan gugatan yang lebih sengit dan sofistikated. Usah biarkan keputusan PRK yang lalu melalaikan kita daripada membuat persiapan dan penambahbaikan yang lebih real. Semasa kita berdiri gagah menakluki dua kolej, jangan lupa memugar kekuatan di wilayah lain. Sewaktu hebat berdegar-degar berbicara soal kesyumulan Islam, jangan abaikan derita mahasiswa. Tatkala petah berhujah tentang nepotisme, jangan pandang enteng tuntutan kebajikan mahasiswa. Sehari sebelum saya berangkat pulang ke LD, seorang junior berbisik “Bang, kongsilah pengalaman abang dalam PRK di blog Muslimin Agung tu”. Ini baru permulaaan adik-adikku. Selamat berjuang.

1 comment:

Anonymous said...

Salam....
smg pjuangan anta mjadi suri tauladan kpd generasi baru.teruskan berkongsi pengalaman