Friday, November 21, 2008

Percayalah Apa Yang Kita Percaya

1. Saya percaya “kita tidak pernah mempersoalkan apa yang kita percaya”. Saya percaya “Ia hanya taklid dalam perjuangan” yang menghasilkan Muslim yang taklid pada hari ini. Saya percaya Muslim telah berqodo’ (memilih) Qadar yang telah membuat Allah memberikan hasil yang melambangkan kemunduran Muslim hari ini. Saya percaya banyak ketentuan Allah telah disalah tafsir oleh pendakwah yang menyebabkan hasil yang tidak sesuai dengan apa yang dirancang. Saya percaya ramai Muslim tidak setuju dengan kenyataan ini.
2. Saya percaya Islam Popular itu sukar ditukar dengan yang tak popular. Dengan tidak mahu mempersoalkan apa yang kita percaya, akan menjadikan kita tidak tahu apa yang kita percaya. Malangnya itulah yang popular dalam perjuangan - ikut, ikut dan ikut. Selagi kita tidak mempositifkan ingin menambah nilai pengetahuan, selagi itu kita tidak akan dapat memperbaiki keadaan sekarang. Lagi ramai yang mahu bertindak mengikut hati emosi, maka akan menjadi popularlah pilihan cara begitu, dari penyampai kepada apa yang disampai dan akhirnya kepada seiapa yang disampai.
3. Golongan yang fikir, ikut, fikir akan menjadi lone ranger. Ditakutkan kemudiannya dengan kenyataan kambing yang bersendirian adalah menu utama serigala. Bagi yang taklid ni selalunya kerana tidak mahu menggunakan akal, disebabkan penggunakan akal itu adalah sesuatu yang susah. Jauh lebih senang mengikut nafsu atau kemahuan diri, ditambah lagi dengan persekitaran yang memang telah membena arus perdana mengikut nafsu atau emosi. Maka kuasa pasaran mahu, akan menghanyutkan yang ingin tahu, walau sekuat mana tahu boleh berenang melawan arus.
4. Saya percaya ramai Muslim mengingkari ayat-ayat Syariat Allah (Kitab Al-Quran), tetapi saya lebih percaya, lebih ramai Muslim mengingkari ayat-ayat Sunnah Allah (Kitab Alam). Saya percaya tidak ramai Muslim percaya adanya dua jenis ayat-ayat berbeza ini. Selagi tiada kesedaran kepada Muslim tentang ini, selagi itu Allah tidak akan memberikan hasil yang lebih baik kepada perancangan Muslim. Allah tidak pernah berlaku tidak adil, dengan membuat ketentuan bahawa orang bukan Muslim lebih maju dari orang Muslim, tetapi Muslim yang rasa ego dengan mengatakan Allah hanya bersama mereka.
5. Muslim diberitahu bahawa bila Al-Quran mengatakan bahawa Allah bersama-sama dengan Sobirin (yang sabar), Solehin (yang soleh), Mukminin (yang percaya), Muslimin (yang menyelamatkan diri) dan sebagainya, seakan-akan Allah tidak langsung tidak bersama-sama dengan yang sebaliknya. Muslim lupa tiada sesuatu berlaku dan tiada kekuatan untuk melakukan sesuatu (oleh sesiapa pun) melainkan dengan ada kehadiran-Nya. Muslim terlalu yakin bertaklid mempercayai, seluruh kuasa dan kehendak Allah adalah untuk mereka, lantas ego berserta sombong dengannya. Maka tidak mahu mempersoalkan apa yang dipercayainya, kerana mereka terasa Syurga sudah menjadi milik mereka secara automatik.

3 comments:

Muslimin Agung said...

Salam WUFI...

Ada banyak lagi 'kepercayaan' yang akan saya persoalkan selepas ini. Percaya tak? Tunggu...

Anonymous said...

Percayalah...
Kasihmu lama tersuram
Di ruang paling dalam
Terlalu jauh tak terselam

Ku akui
Dugaan datang jua pergi
Relaku menghadapi

(lupa dah lirik tu, minta tlg sambung klu ada yang tahu)

Anonymous said...

Dengan Harapan Suci..
Doa bersemi...

Kasih..
Usah bak suria kau hadir..
Persis ombal memukul ke sisir..
Bimbang cinta terusir..

Kerna rindu pastikan lahir..
Airmata setia mengalir..
Berjanjilah ia tak mungkin kan berakhir..