Thursday, July 17, 2008

IMEJ PIMPINAN PELAJAR : ANTARA BATIK DAN BAJU KORPORAT

Saya masih tidak jelas kenapa agaknya isu ini menjadi perkara utama. Sukar rasanya hendak saya memberikan pendefinisian yang jelas tentang objektif pemakaian sama ada baju batik atau baju korporat pada hari Khamis. Namun demikian saya akan cuba menilai daripada perspektif sebagai pimpinan pelajar. Pakai baju batik tidak salah, demikian juga pakai baju korporat (istilah korporat ini hampir-hampir menyamai perkataan ‘keparat’), juga tiada salahnya. Cuma kita perlu jelas apa tujuan pemakaian tersebut. Jika matlamat hendak menonjolkan kita ini pimpinan pelajar yang menduduki hierarki tertinggi PMUMS maka secara peribadi, baju batik adalah pilihan yang tepat. Hal ini kerana kita sedia maklum dasar tersebut sesuai dengan pelaksanaan dasar kerajaan pusat yang ingin mengkomersialkan batik sebagai warisan budaya kita.

Saya agak terkilan dan terkesima seketika apabila ramai rupanya pimpinan pelajar yang merasa janggal dan jengkel dengan pemakaian batik, atas alasan aib. Gelaran batik sebagai warisan budaya, rupanya kita merasa malu memakainya. Wahai pemimpin pelajar, anda adalah cerminan pemimpin akan datang jika pemikiran anda dangkal seumpama ini tidak mustahil masa depan negara kita tidak secerah hari ini. Saya mengesyorkan agar kita melihat bagaimana pendirian Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS), berhubung isu ini yang menyarankan agar para ahli pro mahasiswa di seluruh IPT memakai batik setiap hari Khamis, bukan sebagai manifestasi menyokong kerajaan sebaliknya mengangkat nilai dan budaya bangsa Malaysia. Bagaimana pula kita sikap kita yang kononnya sentiasa memperjuangkan kewujudan dasawarsa citra Malaysia?

Apabila keputusan lebih memihak untuk kita memakai baju korporat / keparat ini menjadi pilihan ramai, maka saya ada satu pendefinisian yang mungkin boleh ‘menyentapkan’ siapa sahaja yang terasa. Seusai keputusan dibuat, saya pun beredar dan balik ke bilik peribadi. Saya keluarkan baju korporat / keparat ini, saya bermonolog sendiri, “kenapa sahabat-sahabat pimpinan saya yang lain lebih gemar memilih baju korporat / keparat berbanding baju batik?” Setelah hampir 30 minit bertafakur, baru saya perasan baju korporat / keparat itu tertera nama dan jawatan kita, di samping logo PMUMS yang jelas kelihatan. Elemen ini tidak terdapat pun dalam baju batik hijau yang kita miliki. Sahabat-sahabat sekalian, ada apa pada nama andai ‘performance’ kita dalam memperjuangkan 5K (Kebajikan, Kesarjanaan, Kesahsiahan, Kokurikulum, dan Kesepaduan) tidak ‘all out’, sebaliknya hanya bersifat seperti mencurah air ke daun keladi? Fikirkan bersama.

2 comments:

lAl said...

batik & korporat... mungkin kita perlukan sesuatu yang cukup "kuat" dalam memberikan satu hujah yang cukup kuat untuk meyakinkan semua orang... Semoga kejadian yang Allah jadikan kepada kita tue menjadikan kita lebih matang..

Muslimin Agung said...

Barangsiapa bersyukur atas nikmat-Ku (ALlah), nescaya akan aku tambah