Friday, August 8, 2008

SEMARAKAN DEMOKRASI

Tunjuk perasaan adalah satu mauduk yang sangat berkaitan dengan fitrah manusia. Kanak-kanak boleh merajuk. Isteri kadang-kadang boleh menangis. Anak lelaki atau perempuan kita juga biasa menunjukkan pernyataan sikap mereka sama ada suka atau duka melalui perlakuan dan tutur kata. Semua ini adalah manifestasi perasaan. Apa yang ditunjukkan dinamakan tunjuk perasaan. Sebagaimana kita dibolehkan berdemontrasi untuk perkara-perkara maaruf, begitulah juga kita dituntut untuk menunjukkan perasaan protes dan penentangan kita terhadap apa juga kezaliman, jika berlaku kezaliman.

Dalam konteks demontrasi di Malaysia, bagi yang sudah-sudah atau yang akan diatur, saya melihat tidak bercanggah dengan perintah kebebasan bersuara. Perhimpunan aman sekadar menyatakan sikap melalui corong-corong pembesar suara semata-mata untuk menjelaskan asas dan hujah adalah sesuatu yang tidak bercanggah dengan apa jua acuan demokrasi atau Islam. Kita bukan kerajaan junta. Myanmar dilanda perarakan aman sami-sami Buddha lebih 100,000 orang di Dataran Yangon adalah manifestasi perasaan rakyat yang telah lama terpendam. Bagaikan tabie air, rakyat pun begitu. Sebarang usaha menyekat dan membenteng air yang turun dari gunung akan menunggu bencana pada masa depan, di satu masa dan ketika nanti. Inilah juga apa yang selalu disebut-sebut sebagai semangat permuafakatan.

Dalam prinsip dakwah, kita ada tiga saluran iaitu Bilhikmah yakni segala hikmah, nasihat dan tegur-menegur atau membangkang secara beradab dan ketiganya bermujadalah yakni bersemuka untuk menyatakan pandangan. Kita mulakan mulai sekarang, kita perlu membuka agenda baru dengan memulihkan demokrasi dan kembalikan hak rakyat seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 10 dalam Perlembagaan yang saya sebutkan. Ini hak setiap rakyat dalam Perlembagaan Persekutuan. Adakah sekadar mahu memberikan peringatan kepada masyarakat pun tidak boleh. Ringkasnya, beri layanan yang adil kepada semua rakyat. Pokoknya aman tanpa provokasi. Sebagai mahasiswa adakah kita bersedia dengan revolusi ini? Gelombang kuning sudah pun menjadi “Revolusi Kuning”.

2 comments:

Projek Protokol MPPUMS said...

saya pernah jadi pengarah demonstrasi tamu gadang ke 9 yang lepas.idup ums!

Muslimin Agung said...

Salam WUFI

Rupa-rupanya demonstrasi mahasiswa UiTM bkn krn ksedran ttpi dipaksa oleh NC mrk yg pro-UMNO, Ibrahim Shah. Dasar UMNO suka peralatkan mahasiswa. Tidak ikhlas dlm bjuang