Wednesday, August 13, 2008

Singapura Semakin Lupa Diri

Umum mengetahui bulan Ogos merupakan bulan kemerdekaan Malaysia. Suatu ketika dulu, Malaysia terdiri daripada Tanah Melayu, Singapura, Sabah, dan Sarawak. Kini, Singapura sudah pun menjadi republik yang lebih maju daripada Malaysia. Pada masa yang sama tidak habis-habis nampaknya negara jiran itu membuat karenah dan mengkhianati kepercayaan yang negara kita hulurkan. Setelah berjaya membuat Malaysia berputih mata dalam kes perebutan Pulau Batu Putih secara undang-undang sebelum ini, kini republik itu dikatakan berhajat menakluki Pulau Pisang pula.

Kedaulatan negara kita bagaikan dicabar apabila jeti yang digunakan pihak berkuasa Singapura untuk ke rumah api tersebut ditandakan sebagai jeti persendirian. Bahkan terdapat papan tanda dilarang masuk oleh pihak berkuasa Singapura. Bagaimanapun, mengambil kira tuntutan khianat republik berkenaan dalam kes Pulau Batu Putih sebelum ini, ada munasabahnya jika kerajaan kita lebih mencurigai tindakan Singapura itu. Sebetulnya, pendekatan diambil Singapura dalam beberapa isu bilateral dengan negara kita sebelum ini sangat meyerupai sikap dan tindakan kaum Yahudi Laknatullah ke arah membentuk negara haram Israel dulu. Yahudi menakluki tanah milik penduduk Arab Palestin dulu secara seinci demi seinci.

Promosi menjual bumi Malaysia bukan setakat dilakukan individu malah dipromosi oleh kerajaan menerusi Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI). Projek WPI ini telah dipertikaikan banyak pihak kerana dibimbangi akan dimonopoli syarikat-syarikat asing. Hartanah kawasan berkenaan juga dikatakan cenderung dimiliki warga Singapura. Akuilah bahawa selama ini kita terlalu berlembut dengan Singpura yang hipokrit itu. Kalau pemimpin kita tidak bertindak segera, saya optimis nasib malang yang menimpa Palestin akibat perancangan jahat Israel, tidak mustahil terpalit ke negara Malaysia bumi bertuah ini. Pada waktu itu, adakah kita masih ‘selamat, aman, dan makmur’? Apa yang pasti, sekarang adalah masa untuk berubah.

3 comments:

Anonymous said...

Sejarah telah membuktikan 'kecurangan' singapura dalam beberapa perjanjian sebelum ini.....Memang negara perampas tanah hak milik orang macam abangnya(israel)

Deana said...

salam. benar.. kita sbg rakyat malaysia haruslah peka dgn apa2 perkembangan di negara jiran terutamanya singapura yg acapkali 'mengenakan' kita. ada2 saja dgn singapura (utk mengenakan kita).
sbg generasi muda yg bakal meneraju negara kelak (tdk lama lagi),kita juga harus peka & bersiap sedia.
wallahu ahlam.

Anonymous said...

bagi pendapat saya pula lain ceritanya, bukan ingin melawan arus, tapi cuba untuk memberikan pendapat diri yang hina ini..
masalah ini sebenarnya adalah masalah yang kecil pada awalnya..

1) penulis bukan nak mempersoalkan kredibiliti TUNKU ABDUL RAHMAN..tetapi kenapa TUNKU melepaskan Singapura daripada Malaysia....
2) pada masa itu Tunku mempunyai kuasa yang besar untuk menahan pemimpin parti PETIR singapura yang diketuai oleh LEE KUAN YEW dan konco-konconya dibawah tahanan ISA....(Habis cerita, kalaulah Tun Mahathir yang jadi PM masa tu....Singapura mungkin dalam Malaysia)
3) kita tidak pernah terfikir yang
"lalat" pada masa itu akan bertukar menjadi seekor "lebah" yang mana akan menggigit kembali kita pada hari ini.....

4) bagi Singapura Pulau Batu Putih adalah permulaan kepada neokolonisme generasi baru, akan merebak ke tuntutan Pulau Pisang dan sebagainya...
5) apa yang akan kita lakuka...." adakah cukup sekadar mengatakan...kita bukan kalah, tapi kita berada dalam situasi "win-win situation" ( kata Menteri Luar Malaysia la...)

Sama-samalah kita berjuang atas nama islam...takbir 3X.!!!!!!