Friday, March 20, 2009

A.N.A.K

A – Afiq dan Jass, dua nama yang terakam kemas. Sentiasa bersama persis belangkas. Kehadiran kalian berdua menukarkan hidupku lebih ceria yang daripada suramnya dunia pentas. Aku masih teringat saat perkenalan pertama kita yang berlalu pantas. Konsert Motivasi Bersama Nazrey Raihan menyatukan ukhuwah fillah secara tuntas. Indahnya persaudaraan yang Allah pinjamkan untuk kita jadikan pelengkap kehidupan yang berarus deras.
N – Namun kita terus gagahi langkah ibarat perwira. Melengkapkan ilmu di dada. Memantapkan kefahaman di hati. Mendalamkan iman dan takwa di sanubari. Sebagai bekalan menghadapi hari esok yang belum pasti. Milik kalian milik ku jua, milikku milik kalian jua. Tiada sempadan antara kita. Hatta bezanya usia dan bangsa. Tapi kita matang menghargai nilai sebuah persahabatan yang ikhlas untuk kehidupan di sana. Tabahnya hati kalian menghadapi tohmahan. Daripada insan yang tiada belas kasihan. Si hidung kembang kempis mengeksploitasi kalian. Untuk kepentingan peribadi yang tak berkesudahan.
A – Andainya dapatku putarkan waktu, akan ku pastikan manisnya bersama antara aku dan kamu. Tiada ungkapan memetaforakan hubungan yang tak tentu. Pasang surut ukhuwah kita dicemari oleh kotornya hati mentafsirkan sesuatu. Keraguan beraja di hati, kesangsian menghiasi diri. Egoku terlentur dek ikhlasnya hati yang kalian miliki. Mengeratkan lagi ukhuwah yang lama terbina. Bahagia dalam magfirahnya. Tidak sempurna iman jika bernama insan. Jika ada kekusutan janganlah dibiarkan berterusan. Leburkan syak hulurkan kemaafan. Semoga kita sentosa dalam keredaan-Nya.
K – Kita bagaikan pelangi selepas gerimisnya hujan di lautan. Indah berseri mewarnai alam. Beburung berterbangan riang berkicauan. Tiada lagi mendung semalam. Damainya di hati tatkala terpandang wajah kalian berdua. Manis senyuman menghulurkan salam. Lembut tutur bicara tersusun bahasa. Terhapus sudah titis air mata. Kenangan suka dan duka yang dilalui bersama. Indahnya kenangan yang pernah tercipta. Hindarkan persengkataan, jernihkan kekeruhan. Bara amarahmu jangan dinyalakan. Hiasi ukhuwah ini bersulamkan ketakwaan.

7 comments:

Anonymous said...

cantiknya gambar..

hargailah sahabatmu sementara mereka masih ada di sisi

NIVYANFAZZA said...

salam WUFI...
Sedang menunggu psoting untuk B.U.R.H.A.N...hehe...

Hilal Azmi said...

Kerana dirimu begitu berharga!!

nur_Mahasiswa said...

Salam Kasih Sayang..

ANAK oh ANAK!!!!

Muslimin Agung said...

Salam WUFI...

Cempaka: Tq. Sebelah kiri tu tak ada kena-mengena dengan gurindam ini (sekadar pengacau saja tu).

Nivyanfazza: Abg try cari ilham dulu.k

IAI: 'Malaysia Truly Asia'

Nur Mahasiswa: Salam ukhuwah fillah bos. Berbesar hati rasanya bila YB Muda ni sudi berkunjung ke blog YB Kertu ni.

Az_liey said...

salam...

buat amak...

nantikan a.m.a.k @ a.m.a.i...

pijol@fizul said...

pastikan A.N.A.K je..jangan tambah anak ikan dahla.....heheheheh...emm okay jangan lagho2...Malaysia truly Asia...!