Sunday, January 25, 2009

Sahutlah Seruan Itu

“Bang, kenapa saya yang dipilih jadi ajk program tu?”. “Asif (maaf) syeikh, ana tak layak untuk jawatan itu”. “Kenapa asyik-asyik saya sahaja yang dilantik jadi Pengarah. Penat sudah ni!”. Peritnya hati ini tatkala mendengar keluahan sahabat-sahabat dalam gerak kerja platform. Apatah lagi saya merupakan individu yang bertanggungjawab menentukan posisi sahabat-sahabat dalam setiap program platform agar setiap ‘bebanan’ gerak kerja dapat diagihkan setulusnya. Pada masa yang sama, saya akui kedaifan ilmu dan kurang bijaksananya saya membaca suasana menyebabkan ada sahabat yang berasa terbeban dan terasa hati dengan tindakan saya yang dianggap mementingkan diri. Berasa terbeban kerana terlalu banyak kerja yang hendak dilunaskan dan terasa hati kerana tidak terplilih menjadi ajk. Kalaulah sahabat itu tahu mesti dia akan malu. Memang sukar untuk membantu jika yang bermasalah itu rasa dirinya tidak perlu dibantu. Namun tidak semua begitu. Lega rasa di hati apabila ada sahabat yang cuba memahami dan memudahkan gerak kerja. Sekurang-kurangnya, rasa rawan di hati tertawan dengan mulianya akhlak dan pekerti sahabat yang baik itu. Semoga Allah Ta’ala membalas kebaikanmu, sahabatku. Bagi yang tidak mengerti, saya doakan agar Allah Ta’ala memberikan kefahaman dan keikhlasan kepada hati-hati mereka agar memahami apa yang saya fahami. Peritnya tatkala disalahertikan. Bak kata Jaz’s, “beratnya suatu pertuduhan”. Insya Allah, akan saya palu gendang supaya kalian menari mengikut irama dan lagu wang merdu itu agar kita sehati berdansa menuju puncak redha Ilahi.

2 comments:

NIVYANFAZZA said...

untuk makluman
www.nivyanpazza.blogspot.com

telah bertukar ke

www.nivyanfazza.blogspot.com

maaf di atas segala kesulitan...
harap maklum....

Anonymous said...

QZ : asal menari...jangan jatuh sudah..