Monday, January 26, 2009

Semester Akhirku

Tanpa disedari, pejam celik, saya sudah pun berada di tahun akhir pengajian. Masih ada tujuh subjek yang perlu dihabiskan dengan durasi 19 jam kredit untuk semester kelapan ini. Semuanya menarik belaka. Lazimnya pelajar tahun akhir bagi pelajar pendidikan (SPPS) akan menduduki maksimum empat atau lima kursus, saya pula sebaliknya. Amanah yang saya pikul sewaktu menjadi pimpinan pelajar (YDP Kolej AB sewaktu tahun dua, Setiausaha Agung MPP sewaktu tahun tiga) menyebabkan saya kurang mengambil subjek mengikut yang dijadualkan oleh SPPS. Natijahnya, saya terpaksa menghabiskan kesemua kursus tersebut pada akhir semester ini. Debaran pembukaan semester bermula apabila kami dikhabarkan kursus Sejarah Politik Malaysia: 1957 – 2000 tidak ditawarkan untuk semester ini. Alhamdulillah dengan diskusi yang diadakan bersama pihak SPPS, Dekan membenarkan kami mendaftar kursus tersebut. Kursus Sejarah Uthmaniyyah merupakan kursus yang sangat saya minati kerana Sejarah Turki amat dekat di hati saya berikutan keruntuhan Khilafah Islamiyyah dek kerakusan Mustaffa Kamal laknatullah; menarik hati saya untuk lebih mendalami suka dan duka perjuangan Islam di sana. Saya akan pastikan untuk skor cemerlang dalam subjek ini. Lima subjek yang lain merupakan subjek wajib sekolah iaitu Kemahiran Berbahasa Malaysia dalam Pendidikan, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan, Penilaian dalam Pendidikan, Komputer dan Multimedia dalam Pendidikan. Semoga Allah memberikan kekuatan kepada saya untuk menyelami dan memanfaatkan setiap subjek semester ini. Fokus saya semakin cerah hatta hati saya semakin gundah menanti kemunculan FKI. Doakan agar saya terus berkelapangan untuk berkongsi apa sahaja yang saya perolehi. Semoga Allah melorongkan saya untuk hasrat sekecil ini kerana saya bimbang keputusan bekalan untuk terus berkongsi ilmu Ilahi bersama para pembaca sekalian.

No comments: