Friday, January 2, 2009

Tahniah Lft. Adnanku

Muhd. Azdnan Amat manis orangnya, Rambutnya berdiri seperti wira,
Bercita-cita menjadi sateria, Semoga menjadi Menteri Pertahanan Malaysia.
Demikianlah antara bait seloka yang pernah saya siarkan di blog Muslimin Agung ini guna menceritakan perihal keluarga saya yang tercinta. Rangkap pantun di atas saya nukilkan untuk adik saya, Muhd. Azdnan bin Amat yang lebih mesra dengan panggilan Lft. Adnan Amat. Anak keempat dalam keluarga kami ini agak ganjil orangnya. Walaupun berbadan besar (gemuk) namun dia sebenarnya agak cerewet bab makanan. Dia tidak akan menyentuh atau makan makanan yang berwarna merah contohnya makanan yang dimasak merah menggunakan sos tomato, cili (ayam masak merah) dan seumpamanya. Di rumah dia rajin membantu bapa membuat kerja-kerja pertukangan dan menjaga ayam kenit kesayangan bapa. Saya selalu memarahinya kerana agak jarang saya melihat dia belajar atau mengulang kaji pelajaran di rumah sehingga melahirkan kebimbangan di hati mak. Tambahan pula dia menduduki PMR tahun ini. Walaupun saya selalu memarahi satria kami ini, namun dalam diam rupa-rupanya dia memilih saya sebagai idola. Apalah sangat yang ada pada diri saya ini? Dia ini juga dikategorikan antara ahli keluarga kami yang samseng dan nakal. Syukurlah dia tidak merokok seperti kawan-kawannya yang lain. Siapa sangka, siapa menduga, adikku ini yang sering menduduki tangga tercorot di kelas (mujurlah dia di kelas pertama) membuat kejutan. Tadi pagi (31 Dis 2008) sebelum saya melangkah kaki ke kuliah seawal jam 11.00 pagi, mak menghubungi saya. Suara Azmi kedengaran di hujung talian, “Bang, ini keputusan PMR Azdnan, BM A, Math A, Sains A, Pendidikan Islam A, Sejarah A, Kemahiran Hidup A, Geografi A, BI B”. “Jadi dia dapat 7A, 1B”. “Iya bang”. Terharu. Ya Allah, syukur atas nikmat yang Engkau berikan. Sujud syukur tanda kehambaan. Terima kasih adikku kerana menambahkan lagi sinar kebahagian dan koleksi kejayaan keluarga kita. Semoga Allah SWT membimbingmu menempuhi ranjau dan duri titian keremajaan dengan kasih sayang-Nya. Abang sayang korang.

2 comments:

Hilal Azmi said...

Wah...7A 1B...sama mcm saya...ehehehe.. Tahniah wat left Adnan!!!ehehe

Anonymous said...

salam...
05/01/2009 detik emas dodot bersekolah di tahun satu ilham.. lucu..girang..risau..ah macam2 perasaan berbaur dek mengenangkan dodot 'first day' di sekolah.. dodot ada kwn sdh.. daniel,amma, aimin dan wawa...hhaha. hari kedua plak dodot pandai sdh naik bas sndr dgan c kobi.. pi sekolah mama ndk pyh temankan sdh.. wah mmg 'staring'!