Tuesday, May 5, 2009

3 dalam 1

Nikmat usia yang Allah Ta’ala berikan adalah nikmat yang tak terperi. Ia bagai kehidupan itu sendiri. Kita tidak akan menikmati kehidupan tanpa nikmat umur yang baik. Allah Ta’ala mempelbagaikan ibadah dan cara melutut dan bersujud di hadapan-Nya agar kita seronok, gembira dan tidak jemu-jemu dengan variasi ibadah. Jika hanya solat, bayangkan kesempitan dan kejemuan yang pasti kita akan rasai. Justeru, nikmat usia harus disyukuri dengan memvariasikan ibadah kepada-Nya. Sehari yang lalu, usia saya genap 24 tahun. Menariknya tahun ini, ulang tahun kelahiran saya diraikan dalam tiga senario yang berbeza.

1) Sahabat-sahabiah seperjuangan daripada Kolej Kediaman AB telah mengadakan majlis Jalinan Ikatan Kasih yang turut menyelitkan majlis memperingati hari ulang tahun kelahiran saya yang ke-24 tahun. Susah payah Akmal, Julkifflye dan sahabat-sahabat menyentuh hati saya. Apatah lagi malam itu kek krim ditaja oleh Nadir.
2) Tepat jam 12 malam pula, Jass Azliezan (Annak!) and The Geng (Syafiq, Ashraf, Adam, dan Faridzul juga Sabahrullah) membuat kejutan di bilik saya dengan pendekatan gimik yang tidak seberapa kena. Kek coklat yang terhias cantik mengalami ‘kemalangan’ dek kekalutan kami malam itu. Kasihan kek itu. Tapi sedap rugi tak makan.
3) Saya menerima banyak hadiah dan ucapan SMS daripada kenalan saya. Mutiara kata berharga dan doa-doa yang dipanjatkan (terutama doa agar saya cepat kahwin, he..he..) amat saya hargai. Sekalipun jumlah ucapan hari lahir yang saya terima pada tahun ini menurun bilangannya (tahun lalu sampai dapat 250 SMS), namun doa-doa dan harapanm kalian menjadi mangkin untuk saya terus menggagahi kehidupan ini.

Saya telah belajar banyak perkara. Daripada mengasuh, mengasah, mengasak dan mengasih diri dengan sifat-sifat terpuji apabila diberi seberkas kuasa sehinggalah saya mengenal dan mendepani gelagat lapisan manusia yang rencam ragamnya, saya seperti disapa untuk diseret kuat ke dunia politik secara praktikal. Saya bagai dipaksa mengenal musuh sebaik mengenal kawan. Benar sekali nasihat Insan Agung Utusan Langit, “Sayangi temanmu seadanya, kelak mungkin akan jadi musuhmu. Benci musuhmu seadanya, kelak mungkin akan jadi temanmu.” Saya apresiasikan sejuta penghargaan buat musuh, kawan, rakan, teman, dan sahabat sekalian atas kesudian kalian hadir menghiasi dan melengkapi perjalanan hidup insan kerdil bernama Mursidi bin Amat bin Kandalang bin Haji Mizan ini. Hatta kita berpisah di dunia yang fana ini, semoga kita bertemu di Syurga dengan senyuman dan laungan takbir kemenangan. Terima kasih juga buat ayahanda, bonda dan keluarga tercinta. Jasa kalian tidak ternilai. Saya teringat bicara Rimbawan Sejati, “Semoga usia ke-24 tahun abang ini mengingatkan kita pernah bekerja 24 jam untuk agama Allah”. Benarkah itu? Saya mula menghitung apakah amalan dan iman sudah mampu menjamin untuk saya bertemu dengan Yang Maha Pencipta? Doakan saya terus mengecapi nikmat Islam dan Iman. Terima kasih semua. Bahagianya tatkala dihargai.

1 comment:

Hilal Azmi said...

Biar sms xditerima sebagai ucapan...Namun doa agar kebahagiaan dunia & akhirat sentiasa meniti di bibir acapkali doa dipanjatkat kepadaNya..