Tuesday, May 19, 2009

Sabah Tanah Airku (Siri 2)

Salam Wasilah Ukhuwah Fillah.
Negeri Sabah dalam sejarahnya sungguh hebat. Kesultanan Sulu yang gagah perkasa dalam sejarah penentangannya terhadap penjajah Sepanyol di Kepulauan Filipina yang tak pernah berjaya menjajah Sabah pernah juga menjamah dan menguasai bumi bertuah ini. Jika sejarah kebangkitan Islam di Sabah digarap dengan sempurna dan sebaiknya pasti mampu menjadi pencetus kebangkitan Islam di Sabah. Dengan warna-warni suku kaum yang melebihi 30 suku utama, saya optimis, Islamlah yang akan memeriahkan kesatuan rakyat Sabah (bukan Perikatan atau UMNO/BN yang mula mencemar duli awal tahun 1990-an). Saya optimis!

Salah satu lambang semangat perjuangan anak jati Sabah adalah keteguhan Gunung Kinabalu tersergam gagah sekali di ufuk barat. Ia seperti menanti-nanti, bahkan mendayu-dayukan lagu dan seruan suci kebangkitan Dunia Islam. Saya kepingin sekali mendakimu buat membina kekuatan diri. Sampai masanya, insya Allah akanku tawan dirimu guna memberi semangat keperwiraan yang semakin luntur dek kezaliman tajaan mereka yang menyalahgunakan kuasa! Sabah negeri yang rancak sekali gerakan kristianisasinya. Tsunami Kristianisasi ini berentetan sejarahnya semenjak zaman penjajahan lagi. Himpitan kemiskinan dan selaput kejahilan yang tebal memudahkan proses dakyah tersebut. Saya dan sesiapa saja antara kita pasti merasa sedih dan bersalah sekali untuk meremehkan suasana yang menyayatkan itu.

Sabah bertuah kerana memiliki pemimpin Islamik di awal kemerdekaannya yang memilih bercantum dengan Malaysia, bukan negara kristian – Filipina. Ketokohan Tun Haji Fuad Stephen (Donald Stephen), Tun Mustapha Dato’ Harun, dan yang seangkatan dengan mereka telah membuat pilihan yang tepat apabila memujuk rakyat Sabah agar memilih Malaysia melalui Suruhanjaya Cobbold itu. Cuba bayangkan jika hari ini kita ‘tumpang merdeka’ melalui Filipina? Mungkin nasib kita akan seteruk saudara-saudara kita di Selatan Filipina yang terus dipinggirkan dan dinafikan hak sebagai warganegara, walaupun saya tidak menafikan pada masa yang sama melalui Islamisasi USNO dan BERJAYA yang hanya bersifat retorik dan mempermainkan undi rakyat menjelang pilihan raya; lebih menyakitkan hati!

Duhai para daie, dengarkanlah panggilan kami! Bacakan Islam dan iman di sini. Sucikan jiwa kami daripada sirna durjana. Kristian hanya mengenyangkan di perut, sedang Islam mampu mengenyangkan perut, hati dan jantung sekali. Islam lebih berhak untuk seluruh rayat Sabah. Saya yakin jika kita lebih menumpukan kepada usaha dakwah dan kebajikan, itulah yang terbaik berbanding isu-isu politik yang tidak signifikan. Islam akan lebih manis dan diterima. Kehadiran ramai pendidik dan penuntut ilmu dari Semenanjung di sini akan berterusan dan memberi nafas segar yang menguatkan. Namun akhirnya, anak-anak Sabahlah yang berhak untuk mengepalai dakwah Islamiyyah di negeri sendiri. Kita doakan. Ayuh, bangkitlah anak-anak Sabah. Allah memberkati perjuangan kita menegakkan kalimah-Nya di bumi sejuk yang cukup indah ini. Saya mendambakan saat itu tiba.

1 comment:

Hilal Azmi said...

Insyaallah.. Selagi darah pejuang mengalir dalam diri kita.. Saat itu akan tiba...