Friday, May 22, 2009

Tasbih Perjuangan

Salam Wasilah Ukhuwah Fillah.
Baru semalam saya berpeluang membuka hadiah-hadiah yang diberikan oleh sahabat-sahabat sebagai tanda perpisahan mahupun ulang tahun kelahiran saya yang ke-24 tahun (baca 12 tahun) yang lalu. Salah satu yang menarik perhatian saya adalah hadiah tasbih yang diberikan sewaktu Rehlah Keluarga ISEUMS di Taman Teluk Likas. Cantik. Saya ingin hidup saya berakhir seperti tasbih. Awal dan akhir berada di tempat yang sama. Sekalipun kalimah zikir dialunkan berulang kali. Demikian halnya tentang kehidupan kita. Kita bermula daripada Allah SWT dan kelak kita juga akan kembali kepada-Nya.

Sebuah tasbih manifestasi sebuah kehidupan. Itu hipotesis saya. Bukan tasbih namanya jika ia terdiri dari titik yang sama. Bukan kehidupan namanya jika berada dalam satu dimensi sahaja. Kehidupan akan signifikan dan kamil sekiranya melewati fasa-fasa untaian rasa seperti suka, duka, gembira, pahit, tawar dan sebagainya. Untuk melewati semua itu kita memerlukan azimat kesabaran, tangkal kekuatan, kecapi ketabahan, dan benang keberanian. Perjuangan untuk terus mendaki, meniti, dan berlari persis tasbih yang melingkar tetapi masih dalam lingkarannya atau dengan erti kata lain dalam lingkaran takdir Ilahi.

Mungkin dengan sebab itu, si pemberi hadiah tasbih ini cuba memberi peringatan agar saya sentiasa menggenggam tasbih sebagai personafikasi cara mengingati Maha Pencipta dan berzikir sebanyaknya sehingga tiada pengakhiran terhadap puji-pujian kepada-Nya. Ternyata analogi tasbih akrab dengan kehidupan kita. Begitu juga dengan CINTA yang merupakan fasa dalam kehidupan yang tidak boleh dipisahkan. Keutuhan tasbih diikat pada sebuah simpul. Hal ini kerana ikatan yang kukuh dapat menyatukan butir-butir kecil agar tidak terputus dan saling berkoheran (keutuhan) antara satu sama lain.

Cinta kita terhadap perjuangan suci ini akan menjadi indah jika diterima sebagai satu keutuhan. Keutuhan yang berpaksikan ukhuwah fillah demi mengejar jihad fisabillah untuk menjadi Hamzah Asadullah. Saya mendambakannya. Mencintai perjuangan memerlukan emosi, spiritual, dan fizikal (ESQ) yang kuat dan sepadu seperti utuhnya ikatan tasbih yang hakiki. Bagi memastikan cinta itu menjadi abadi dan kuat, maka tali yang mengikat perlulah kuat dan kukuh. Ironisnya, cinta akan terburai menjadi butir-butir keegoan, keangkuhan dan kesombongan jika ikatan itu rapuh dan songsang. Natijahnya perpisahan terasing akan berlaku.

Kita jauhkan musibah ini dengan kembali kepada memahami hakikat perjalanan sebuah tasbih yang meniti perjuangan demi meraih sekalung cinta hakiki. Tasbih cinta perjuangan adalah sebuah kebahagiaan. Tidak perlu air mata. Tidak perlu janji manis bersulam dusta. Tidak perlu ‘dating’ sehingga membuatkan diri kita ‘sinting’. Fahamilah, cinta adalah tasbih perjuangan yang melingkari kehidupan para dai’e. Maka perpisahan adalah senyuman yang tertunda sebagai mehnah dan tribulasi perjuangan. Sekalipun kita terpisah di dunia, yakinlah melalui wasilah perjuangan yang kita pilih ini pasti akan menemukan kita di Syurga kelak. Itu janji-Nya. Tasbih, jadilah saksi perjuangan CINTAku dan sahabat-sahabatku. Saya merindui kalian.

2 comments:

Hilal Azmi said...

Insyaallah...Sebelum nk bertasbih, kena sentiasa saling mengingati kawan2 agar xtinggalkan tiang agama tue...kadang2 terbabas jugak..huhu...windu btul kat abg...

Unknown said...

Indahnya ketika kita bertasbih, memuji Sang pencipta, seakan-akan Dia dekat dengan kita, Terasa diri begitu rendah, kerdil dan hina. Baru terasa diri begitu lemah... Tidak layak menandingi yang maha Esa. Itulah hakikat mahkluk yang bernama MANUSIA....