Thursday, June 25, 2009

Bersatulah JunduLlah

Salam Wasilah Ukhuwah Fillah

Hari ini saya akan sentuh mengenai kesatuan umat Islam. Sentuhan, bukan tamparan. Bukan tamparan, tetapi sentuhan yang mengubati seperti si ibu mengusai rambut si anak yang kepanasan demam, atau sentuhan yang meredakan seperti pak imam lebai mengusap kepala si budak yatim yang kematian sandaran hidupnya. Cumanya tak mudah sangatlah kali ini. Melayukan bangsa jenis mudah-mudah. Mudah berkira macam cerita Pulau Batu Putih. Kalah pun, kira win winlah. Mudah terima macam WPI. Tergadai tanah pun, terima sajalah demi pembangunan. Mudah lupa, macam-macam sudah yang Melayu telah lupa daripada sengsara dek kerakusan ahli politik mereka. Paling jelas, mudah meniru. Tidak hairanlah budaya barat yang songsang diimani orang Melayu.

Dalam kealpaan itu, ahli gerakan Islam pula mula sibuk berkelahi mendakwa kebenaran wasilah yang dipilih. ABIM kata dia betul, JIM kata dia tepat, Tabligh mendakwa mereka benar, Salafi berhujjah kononnya mereka pencinta Sunah, hanya PAS sahaja yang mendukung kesyumulan Islam. Senario ini melibatkan persoalan kesatuan dan perpecahan yang melanda umat Islam hari ini, termasuklah perpecahan yang melanda gerakan Islam yang diharapkan perpaduan berputik daripada mereka. Paling atas ialah persoalan ta’addud jemaah atau berbilang-bilang jemaah. Jika begitu, saya mengandaikan persoalan ini akan terus memanjang polemiknya ke masa depan yang tidak diketahui hujungnya sehinggalah Allah menyatukan kembali umat kesayangan-Nya ini.

Hari ini, anda sedang dihidangkan dengan aksi pelbagai daripada penyeru-penyeru kepada kesatuan umat Islam. Yang kekok dan pelat akidahnya, sering menyebutnya dengan nama kesatuan Melayu. Saya fikir, jika kita semua sudah sedar bahawa perpecahan adalah sebab utama kita dijauhi daripada mencium haruman kemenangan. Peluang gerakan Islam adalah terbuka. Di sisi mereka ada jawaban emas untuk umat. Jangan cemarinya dengan tetek-bengek perseteruan yang diwarisi daripada sejarah lampau. Tatangilah ubat mujarab ini sepenuh hati. Saya suka mengambil peluang bertemu dengan mereka untuk menyemaikan benih-benih kesedaran ke arah kesatuan umat yang lebih benar dan sunnah di sisi agama. Semoga saya berjaya menyempurnakan sebahagian kewajiban yang terbelenggu di pundak ini. Saya mendambakannya.

1 comment:

Anonymous said...

HeLLO semua...

HOT juga blog budak ini?????
Mcm mana nak bersatu klu semua besar kepala? HUhuu

Tapi era anda taklah perbalahan teruk sgt. mungkin kerana anda pandai mengawal keadaan. Era skrg susah btl nak bsatu. sesama jemaah pun gaduh, lagi teruk MPP pun gaduh juga.