Monday, June 29, 2009

Satu Permulaan

Salam Wasilah Ukhuwah Fillah

Bulan ini saya melalui perkara yang agak menyeronokkan sekalipun cukup memenatkan. Ia menyegarkan diri dengan keazaman dan rasa syukur yang diimpikan setiap muslim. Setiap kita menginginkan kekuatan yang diperbaharui demi menampal dan menutup segala kesalahan yang sentiasa tak lekang daripada diri yang lemah ini. Kita hanyalah seorang hamba abdi yang lemah walau apa pun kita. Pentarbiyahan daripada Yang Maha Berkuasa telah mengingatkan saya hakikat lemahnya insan tatkala berhadapan dengan mehnah dan tribulasi daripada-Nya.

Awal bulan Jun ini saya menyibukkan diri dengan aktiviti bersama pelajar sekolah menengah melalui program yang semakin mendapat tempat di hati khalayak, iaitu Kem Remaja Islam 2009 (KRIS ’09). Selain berKRIS di Lahad Datu Bumi Hijau, saya diberi keizinan oleh Allah Ta’ala untuk menabur bakti dan mengutip pengalaman bersama Murabbi Persatuan Siswazah Sabah (PSS), Abang Bunyamin di SMK Sri Lamag, Kota Kinabatangan. Satu pengalaman yang cukup berharga. Apatah lagi saya dapat menemui para du’at di sana terutama Adik Ilhaam Basri dan Adik Hasli Halida yang iltizam mereka membakar semangat saya untuk gerak kerja di LD.

Seusai KRIS saya dan sahabat-sahabiah PSS LD memerah pemikiran untuk merencanakan program susulan untuk adik-adik Alumni KRIS ’09. Tahun ini KRIS LD sudah pun memasuki edisi keempat. Kekhilafan dan kealpaan terhadap edisi-edisi yang lalu harus dijadikan ibrah demi kelangsungan dakwah dan tarbiyah di sini. Usrah dan qiamullail dijadikan wasilah. Edisi KRIS tahun ini menerima seramai 152 peserta (51 muslimin, 101 muslimat). Mereka kini telah menjadi ahli PERPPIS yang mengadakan usrah mingguan dan qiamullail bulanan. Setakat ini semua berjalan lancar dengan permulaan yang cukup positif melalui sokongan semua pihak termasuklah ibu bapa dan keluarga mereka.

Usrah mingguan PERPPIS dibahagikan kepada empat kumpulan muslimin, dan 10 kumpulan muslimat. Kumpulan muslimin diselia terus oleh saya manakala kumpulan muslimat pula akan dipantau oleh Muslimat LD. Agak meletihkan juga apabila dalam seminggu saya kena berulang-alik ke sekolah-sekolah terbabit yang jaraknya hampir tujuh hingga 10 kilometer. Sekarang baru saya sedar betapa pentingnya mahir memandu kereta atau sekurang-kurangnya menunggang motosikal. Huh... Mujurlah kadangkala ada yang sudi menjadi Pak Supir saya di sini. Qiamullail bulanan yang baru selesai kelmarin mendapat sambutan yang luar biasa. Alhamdulillah. Satu permulaan yang membahagiakan.

3 comments:

Ilhaam Bin Basri said...

Salam Ukhuwahfillah...
salam wufi...
semoga abg terus berjuang di bumi Hijau...
MeleTOP... hehehe...

Anonymous said...

salam perjuangan..

Mursyidul am mursyidi nie pejuang ke?
adohai..buta mahasiswa/i UMS
tak tawu ke dia selalu gunakan istilah islam untuk menarik sokongan demi kepentingan peribadi...
adoyai..
pergi luar negara habiskan duit..
membontot diam...
bila org lain ke luar negara sebelum mursyidul am mursyidi ni jadi MPP - habis diceramahnya...
penipu btol..

buat penat aku undi ja..
hampeh..
berjuang demi konco agaknya..
mahasiswa lain x dpt pa..
bila mengundi ,muka poyo ja..
tarik undi..yang musuh pun jadi kawan..
dah menang..mcm UMS dia punya..
penipu..
ana bersama kwn ana dan amir akan tubuhkan kelab anti Mursyidi.
takbir...

Anonymous said...

ya ya....
anta menipu ana ya...
dulu apa anta ckp..
semua ana ikut..dan setuju..
tapi anta menggunakan ana..