Tuesday, June 23, 2009

Syiah vs Sekularisme

Syiah bahaya sekali. Ia merosak dan memusnahkan akidah suci yang dibawa oleh nabi kita Muhammad sallallahu alaihi wasallam untuk umatnya yang sederhana dan sempurna. Sekalipun syiah agak lewat menyesatkan umat Melayu-Islam di Malaysia, namun bahayanya kian terserlah. Syiah ditolak pada mulanya kerana melibatkan akidah yang telah difahami lebih awal oleh para ulama dan tok-tok guru di negara kita. Ia sejarah lama. Maka bukan payah untuk mengenali Syiah dan ajarannya. Berlambak di dalam kitab-kitab turath yang lama.

Syiah tidak seperti fahaman-fahaman baru seperti sekularisme dan nasionalisme yang memang tidak dibincang panjang-panjang, malah kadang-kadang tak tersebut pun dalam kitab-kitab dahulu kala yang beratus-ratus tahun dulu. Justeru tidak hairanlah jika sekularisme dan suka-sakatnya mudah diterima masyarakat Melayu walaupun akidah sesatnya sama dengan Syiah. Sama-sama sesat dan salah. Semuanya jenis Ayah Pin juga.

Syiah payah masuk dan diterima sebab pertahanan telah lama dibina kitab-kitab dan para ulama. Sekularisme mudah masuk dan diterima sebab pertahanan baru dibina oleh kitab-kitab dan para ulama kita. Maka di negara kita, sesat kerana fahaman sekularisme jauh mendahului sesat kerana Syiah dan ajarannya. Bahayanya syiah kerana mazhab berdasarkan sentimen perasaan, pemujaan dan pentaqdisan. Mazhab yang pernah menjadikannya satu agama seperti Yahudi dan Nasrani. Tidakkah mereka mentaqdiskan Isa dan Musa. Sama dengan Syiah.

Lebih malang, sesetengah yang melawan Syiah di negara kita hari ini mendukung sekularisme pula atau bersekongkol dengannya pula. Sunnah lawan Syiah tu ya. Sunnah lawan sekularisme pun ya. Sekularis lawan Syafi’ie buat apa? Salafi pula terus sibuk mencari hujah mengkafirkan Ibnu Taimiyyah. Sesat lawan sesat bukan bawa hasil hidayah apa-apa pun. Justeru apabila lahir ajaran-ajaran yang menyesatkan daripada kalangan umat sendiri, ia segera dilenyapkan.

Itulah yang berlaku dalam sejarah. Ada yang datang sekejap dan ada yang lebih lama. Hari ini sekejapnya macam ajaran Ayah Pin. Lama sedikit macam ajaran al Arqam. Lama lagi macam ajaran sekularisme yang dipimpin kerajaan hari ini. Adakah sekularisme takkan hilang? Sekularisme pasti akan hilang dilipatan sejarah yang menunggu. Saudaranya, komunisme dah pun dimakamkan. Dalam banyak-banyak itu, ajaran Hadhari pula muncul, yang cukup liat dan sukar dilenyapkan untuk disembuhkan, malah mungkin membawa maut. Imam Besar Hadhari apa khabar? Sudah lama beliau tidak datang ke Parlimen.

1 comment:

Anonymous said...

Salam...

Polemik ini sadah lama didiamkan