Friday, June 26, 2009

Genap Setahun (Siri 2)

Salam Wasilah Ukhuwah Fillah

Genap setahun saya berblog dengan tema ‘Berkongsi Ilmu Ilahi’. Selama hampir setahun perjalanan memberi dan menerima, saya semakin matang menilai kehidupan. Ada kalanya saya berasa lemah, bahkan kadang-kadang terasa ingin beruzlah. Realitinya, dunia penulisan blog sudah pun sebati dengan kehidupan saya sebagai salah satu wasilah dakwah. Selama setahun ini juga saya sudah pun berhadapan dengan kerenah pembaca blog yang pelbagai. Ada yang menyokong, ada juga yang membantah, bahkan tidak kurang juga yang seperti lalang. Saya cuba hadapi segala mehnah dan tribulasi ini demi sebuah ijtihad dakwah dengan pandangan seorang dai’e.

Setahun sebagai ‘blogger’ adalah cukup mencabar juga. Saya mula memberanikan diri memasuki dunia blog ini dengan ketakutan gagal untuk sentiasa up date blog ini. Keresahan ini sering kali menerjah saya tatkala gagal berkongsi sesuatu yang baru bersama pembaca. Keterlibatan saya dalam dunia blog bermula melalui Konvensyen Pemimpin Muda Islam anjuran BBMN. Selaku pemimpin muda kami digalakkan membuat blog untuk dijadikan medium dakwah pro mahasiswa. Dengan sedikit keberanian saya mulakan artikel ringkas bertajuk ‘Memilih untuk Tepilih’. Dua posting saya ‘meletop’ bertajuk Tanzim Bayangan 2016 (mendapat 15 komen pedas) dan Kabinet Bayangan 2020 versi Pakatan Mahasiswa (menerima 21 komen ugutan) telah menjadi hit sehingga mengundang perbalahan yang tidak berasas.

Di kesempatan ini, terima kasih saya apresiasikan kepada Saudara Asrar Qulub yang menjadi pemula utama saya bergelar blogger. Terima kasih juga kepada sahabat bloggers yang lain yang telah turut menyumbang kepada pengenalan blog saya di dunia maya ini. Saya tidak mampu menyebut nama-nama mereka semuanya di sini. Semoga anda semua diganjari Tuhan dengan sebaik-baik ganjaran. Doakan semoga saya diberi kekuatan untuk berdakwah dan berhubung dengan anda semua melalui medium dakwah terbaru ini. Selagi blog ini mampu menyumbang untuk Islam, mengapa perlu kita keluar daripadanya? Saya akan teruskan.

1 comment:

Hilman Nordin said...

salam. teruskan perjuangan!