Wednesday, September 3, 2008

Hayati Ramadhan Dengan Jiwa Merdeka

Bulan Ramadhan tahun1429H disambut ketibaannya serentak dengan kita meraikan ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-51. Senario ini seharusnya membangkitkan kesedaran dan keinsafan kepada kita semua tentang betapa pentingnya hubungan antara kemerdekaan dan kedaulatan yang kita kecapi itu. Kini kita telah pun menghirup udara kemerdekaan genap 51 tahun walau pun hakikatnya udara tersebut tidaklah sesegar erti kemerdekaan yang hakiki. Pada masa yang sama, mahasiswa yang mendukung perjuangan Islam terus kekal malah relevan dalam perjuangan politik negara, terus-menerus memikul cita-cita perjuangan yang sama iaitu berjuang untuk melaksanakan Islam di samping tidak mengabaikan tugas dan tanggungjawab sebagai pencinta ilmu dan aktivis masyarakat. Ramadhan terus memperingatkan kita tentang betapa penting dan perlunya perjuangan mendaulatkan Islam ini.

Lantas Ramadhan seharusnya menjadi bulan penyuntik semangat, bulan peringatan bahawa apa yang kita perjuangkan selama ini adalah benar dan hak selagi kita terus berada di atas landasan yang benar hatta wujud kuasa manusia yang cuba memadamkan perjuangan mahasiswa. Muhasabah Ramadan sepatutnya menginsafkan kita jangan sekali-kali terpesona sehingga menyimpang atau lari dari tujuan asal perjuangan kita, kerana bahananya kita akan terlepas dari lindungan dan rahmat Allah SWT. Almarhum Dr Burhanuddin al-Helmi, ketika menghuraikan pernah menyebut: "Politik Islam mengikut al-Quran dan Sunnah. Politik Islam tidak boleh bercerai tanggal dengan Quran dan Sunah sama ada perkara yang telah tetap hukumnya dan perkara-perkara baru timbul atau ditimbulkan. Semuanya hendaklah mengikut dan berpandu Quran dan Sunnah. Sebarang hukum atau ketetapan yang berlawanan dengan Quran dan Sunnah dengan sendirinya terbatal. Idea mesti berpandu kepada al-Quran. Al-Quran tidak boleh berpandukan idea."

Semoga ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-51 ini dan Madrasah Ramadhan yang sedang kita tempuhi dengan penuh ikhlas, reda dan rela ini mengukuhkan lagi kefahaman dan kesedaran kita semua akan tugas dan tanggungjawab yang terbentang di hadapan kita. Peranan ini digalas silih berganti sejak dari zaman pejuang-pejuang yang terdahulu, ada yang gugur syahid, dan ada yang bersedia menunggu giliran. Jangan kita persiakan prinsip dan tujuan asal kita itu, yang terpelihara sekian lama sehingga ke hari ini. Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan Malaysia ke-51 dan Ramadan Kareem daripada saya, Mursidi bin Amat dan keluarga tercinta.

No comments: