Friday, July 10, 2009

MPP Lesu?

Salam wasilah ukhuwah fillah
1) Ada benarnya soalan ini jika para pimpinan pelajar (MPP) mahupun sesiapa sahaja yang 'meminati’ perjuangan MPP yang tidak boleh menerima hakikat MPP memperjuang politik nilai (independent group) bukan menjadi 'pak turut' atau 'rubber stamp' kepada perjuangan politik kekuasaan (partisan).
2) MPP akan lesu sekiranya ahlinya memahami fungsi MPP sebagai "jurubicara hal ehwal kampus" SAHAJA, bukan lagi "mahasiswa jurubicara ummah" secara keseluruhan, masalah kampus mahupun airmata rakyat.
3) MPP akan terus lesu sekiranya dianggap pressure group kepada HEP, bukannya pressure group kepada kerajaan. MPP akan bertambah lesu sekiranya perkataan "MAHA" dalam istilah ‘mahasiswa Islam’ semacam mahu dibuang akibat pemahaman segelintir pihak yang tidak nampak keperluan MPP mencipta gelombang dan kuasa yang tersendiri atas nama student power, atas sumpah menggalas amanah nubuwwah bahawa "agama itu nasihat" kepada sesiapapun.
4) MPP akan terus lesu sekiranya intelegen-intelegen siasah kampus terus berfikir untuk masa depan politik kampus masing-masing sahaja, tiada masa untuk memberi lantas memimpin idea agresif untuk mencorak gelombang politik di peringkat nasional.
5) MPP akan terus lesu sekiranya membaca bahan-bahan bacaan yang terlalu asas (classic) yang tidak sepatutnya di usia muda 22-23 tahun (baca : usia al-Fateh menawan Konstantinople) terus-menerus membincang buku-buku yang bersifat expired@out-of-date dalam situasi kebanjiran buku dan bloggers di Malaysia saat ini. Jangan lupa, kajian yang menunjukkan bahawa mahasiswa Malaysia hanya membaca 12 buah buku selama tiga tahun pengajian.
6) MPP akan terus lesu sekiranya aktivis-aktivisnya tidak terdedah dengan hikmah yang hilang walau dari mana dan siapa sekalipun, sama ada aspek pemikiran, pendekatan mahupun tajribah (pengalaman) yang telah ditempuh oleh gerakan mahasiswa serata dunia pada saat ini.
7) MPP akan terus lesu sekiranya pemikiran-pemikiran baru, dan pengalaman-pengalaman, kepakaran-kepakaran, kelebihan-kelebihan berharga milik bekas-bekas aktivis mahasiswa tidak dimobilasikan dalam satu ketumbukan alumni untuk tujuan memberikan idea-idea membina dengan paksi dan prinsipnya yang cukup jelas dan takkan berubah.
8) MPP terus lesu sekiranya kepimpinan itu mahu terus menjadikan "tumpuan dalaman" kampus masing-masing sebagai justifikasi untuk tidak memberikan komitmen sepadu mungkin kepada perjuangan gerakan mahasiswa di peringkat nasional tatkala hampir setiap isu dan pergolakan harian politik-sosial-ekonomi Malaysia, masyarakat akan meneropong dan tertanya-tanya "di mana mahasiswa?"...

1 comment: