Monday, August 24, 2009

Puasa Ramadhan

Salam Ramadhan El-Mubarak.
Hikmat itu berbunyi, ini bulan Ramadhan, bukan bulan puasa. Masyarakat kita memanggilnya bulan puasa yang mengakibatkan kurangnya penghayatan terhadap bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan bukan sekadar bulan puasa, bahkan bulan ini adalah bulan yang penuh kelebihan yang sungguh gilang-gemilang. Jadi, serulah bulan ini dengan nama bulan Ramadan, bukan bulan puasa. Bulan Ramadhan dipilih untuk umat Nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam secara khusus. Sebelumnya, umat terdahulu mengenal kelebihan hanyalah milik bulan-bulan yang haram iaitu Zulqaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rajab (lihat at Taubah: 6). Tiada bulan Ramadhan yang dikenali kebesarannya sehinggalah perutusan junjungan besar Rasul Agung kita.

Taqwa itu sukar. Tiada jalan pintas menuju taqwa melainkan istiqamah dan sabar untuk memperolehinya. Sukar, tetapi Allah tidak menghendaki kesukaran buat hamba-Nya. Allah menghendaki kemudahan untuk hamba-Nya. Taqwa itu sukar, tetapi Allah telah mempermudahkannya. Berpuasalah. Anda akan menikmati rasa taqwa di dada (Lihat al- Baqarah: 183). Berpuasalah sepanjang bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap redha daripada-Nya. Kecapilah rasa taqwa. Tiba-tiba al-Quran mendatangi anda. Dia mencintai anda dan anda mencintainya. Ramadhan adalah bulan al-Quran, Ramadhan mahal kerana al-Quran, bukan kerana puasa. Puasa hanyalah kenderaan menuju taqwa yang didamba al-Quran.

Insan berharga kerana unsur rohnya. Dengannya kita terbang meninggi ke langit meninggalkan segala mahluk di bumi. Ia mencari kebahagiaan abadi di sisi Tuhannya. Itulah keadaan mereka yang memahami. Kadang-kala manusia melupai rohnya. Lantas manusia menjadi seperti babi menyondol bumi mencari kekenyangan perut dan nafsu. Natijahnya, manusia terpenjara di dalam bekas yang membaluti roh samawinya. Justeru bagaimanakah kita menyedarkan diri dengan perlakuan kebinatangan ini? Kekanglah nafsumu dengan berpuasa. Nafsumu akan menjadi lemah dan longlai dalam ikatan memenjara dirimu. Saat itu roh menjadi gagah untuk mendongak keluar membawamu ke alam tinggi melepasi lumpur duniawi. Selamat menghayati bulan Ramadhan yang penuh keberkatan. Ramadhan Karim.

No comments: