Wednesday, July 23, 2008

KONSERT ANUAR ZAIN MENGUJI VISI DAN MISI MPPUMS SESI 2007/2008

Suatu hari sebelum memulakan mesyuarat mingguan MPP (sementara menanti ketibaan beberapa sahabat MPP yang selalu datang lewat ke mesyuarat), seorang sahabat MPP yang berlainan agama dengan saya bertanya satu soalan,

“Abang Agung (gelaran MPPUMS kepada saya termasuk segelintir sekretariat dan pimpinan PMUMS) kenapa kita selalu tidak sehaluan dalam mesyuarat?” tanya beliau

Saya ajukan semula soalan kepada beliau : “Apa yang selalu kita selisihkan?”

“Tentang sesuatu dasar yang sudah kita putuskan”

Jawapan saya mudah. Saya katakan kepada beliau betapa perselisihan itu perlu untuk kita mencari pendekatan yang terbaik dalam menyelesaikan sesuatu isu. Setelah hampir 10 minit berdiskusi, beliau akhirnya menyatakan maksud soalan beliau diajukan berikutan penganjuran Konsert Anuar Zain yang dijadualkan berlangsung hujung bulan Julai ini di dewan keramat dan terhormat, Dewan Canselor UMS. Beliau mula mempersoalkan tentang misi 5K (Kesahsiahan, Kesarjanaan, Kebajikan, Kokurikulum, dan Kesepaduan) yang menjadi kiblat perjuangan MPP, PMUMS khususnya ‘Kesahsiahan’ dengan sejauh mana relevannya pihak pengurusan meluluskan unsur hedonisme seumpama ini yang ‘mencabul’ kemuliaan Dewan Canselor sebagai simbol akademik – pengijazahan mahasiswa UMS.

Saya katakan kepada beliau, “Sedangkan kita semua berlembut tak bermakna bersetuju, mengalah tak bermakna salah, diam tak bermakna bersetuju, senyum tak bermaksud reda, bersama tak bermaksud bekerjasama…” Beliau mula faham dan perbincangan kami terhenti di situ kerana tempikan Saudara Chua menyedarkan kami mesyuarat akan bermula sebentar lagi.

Pada hari yang lain pula seorang sahabat mencadangkan agar MPP mengadakan demonstrasi untuk mendesak agar pihak pentadbiran UMS membatalkan konsert tersebut. Jawapan saya mudah, “Demo bukan pendekatan kami”. Maka beliau mula melabelkan saya sebagai pemimpin mahasiswa Islam yang bacul. Saya ulangi jawapan saya seperti di atas kepada beliau:

“Sedangkan kita semua berlembut tak bermakna bersetuju,
mengalah tak bermakna salah, diam tak bermakna bersetuju,
senyum tak bermaksud reda, bersama tak bermaksud bekerjasama…”

Tidakkah itu antara cara yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w. untuk menghadapi golongan kuffar. Kita berjuang bukan untuk puaskan hati sendiri atau nak berbanga-bangga tapi nak ‘puas’kan kehendak ALlah Ta’ala… Beribadah bukan nak puaskan hati sendiri tapi nak ‘puas’kan kehendak ALlah dengan mentaati perintah dan meninggalkan larangan-Nya… Beliau terdiam dan berlalu pergi. Subhanallah… Maha Suci ALlah yang memudahkan segala urusan.

Jadi, apakah pendirian MPP, PMUMS berkaitan isu ini? Saya syorkan anda membaca artikel berikut dan link kepada blog presidenums.blogspot.com

4 comments:

pijol@fizul said...

“Sedangkan kita semua berlembut tak bermakna bersetuju,
mengalah tak bermakna salah, diam tak bermakna bersetuju,
senyum tak bermaksud reda, bersama tak bermaksud bekerjasama…”
SAUDARA CD, SAYA TERTARIK DEBGAN KATA2 INI, DAN SAYA COPY N PASTE KEDALAM BLOG SAYA DAN SAYA ULASKAN LAGI MENGIKUT PENDAPAT SAYA.(my blog is uniknyamanusia.blogspot.com)

Muslimin Agung said...

Salam...
CD sudahpun melyari blog p-joe dan membaca kupasan anda tentang klausa tersebut. Pendapat yang menarik untuk dinilai dan difahami oleh semua. Kita ini agen perubahan perlu ada revolusi pemikiran yang matang

Anonymous said...

wow, abang agung nie...makin menyengat!

Muslimin Agung said...

Biasa saja anonymous...
Hak ALlah ni Abang Agung hanya dipinjamkan sahaja untuk berkongsi ilmu iLahi