Thursday, December 11, 2008

ISEUMS Untuk Semua

Sebelum wacana melangkah dengan lebih jauh molek kiranya saya perkenalkan terlebih dahulu ISEUMS kepada pembaca budiman. ‘ISEUMS’ merupakan akronim Ikatan Sahabat EKSAH Universiti Malaysia Sabah, manakala ‘EKSAH’ pula adalah Exco Kerohanian dan Sahsiah, Majlis Perwakilan Pelajar (MPPUMS). ISEUMS mula ditubuhkan pada era MPP Sesi 2007/2008. Sekalipun wujud kontroversi tentang kewujudannya kerana salah faham (atau buat-buat tak faham) oleh sesetengah individu berkepentingan, namun ISEUMS masih bernafas sesegar hijau dedaunan. Sewaktu saya menjadi Setiausaha Agung, MPPUMS Sesi 2007/2008, saya mencadangkan agar beberapa sekretariat yang bernaung di bawah MPP dijenamakan semula. Maka, lahirlah sekretariat Srikandi (di bawah Naib Presiden HELWA), ISEUMS (EKSAH), Media Team Wasilah (EPI), dan Protocol Team (Exco Projek dan Protokol).
Pada mulanya, semua ini berjalan lancar sehinggalah berlaku sedikit krisis dengan pentadbiran yang menyebabkan gerak kerja ISEUMS terhenti seketika. Alhamdulillah, dengan penerangan yang diberikan krisis itu berakhir begitu sahaja. Wacana ini saya titipkan istimewa kepada semua penggerak ISEUMS agar terus merencanakan dan bergerak kerja seiring dengan slogan ‘ISEUMS untuk Semua’. Kegagalan yang kami lakukan pada sesi yang lalu dijadikan ibrah guna memperbaiki dan melicinkan lagi perjuangan ISEUMS sebagai wasilah dakwah sama ada kepada pelajar Muslim atapun non-Muslim. Pada hemat saya, ISEUMS yang dipengerusikan oleh Saudara Nursyabri bin Mat Nor, semakin bangkit dan Insya Allah akan terus bangkit dan relevan untuk meneraju arus politik perjuangan mahasiswa.
Politik yang tidak lagi bergantung kepada kekuatan ataupun pengaruh kuasa dan kewangan, politik yang tidak bertenggek pada ektrimis bangsa yang membuta semata-mata. ISEUMS sedang meneraju politik Islam yang bersih, adil dan membela semua, yang mampu melahirkan kepimpinan yang diidamkan bukan hanya untuk mahasiswa Melayu-Islam, tetapi juga untuk mahasiswa UMS seluruhnya. Harus diingat, kita berkhidmat kerana Allah, maka jauhilah sebarang perbuatan syirik yang menyebabkan pertolongan-Nya terhijab daripada kita. Dalam khutbah Hujjatul Wida' ada disebutkan Rasulullah s.a.w, bahawa syaitan telah pun berputus asa dalam memperdayakan kita dalam hal-hal besar seperti syirik dan kita diminta berawas dalam hal-hal yang kecil sahaja (yang menyebabkan syirik). Selamat memburu redha ILahi.

No comments: